Vědomé stravování

STOP pšenice a cukr

 

Zatímco zeleným potravinám se často říká super zdravé, s bílými je to naopak.
Ne, že by všechny byly nezdravé, ale existují tři takzvané bílé jedy, u kterých je problém, že jich lidé jedí příliš.

NEJEZTE TOLIK SLADKOSTI
Pokud denně mlsáte sladké dortíky, čokolády, sušenky, nebude to ta pravá cesta ke štíhlosti.
To asi víte.
Ovšem nadměrný příjem cukru neškodí jen vaší figuře.
Říká se jim sice bílé jedy, ale ne proto, že byste se po jejich konzumaci otrávili.
Tyto potraviny jsou problematické z toho důvodu, že se obecně, a hlavně pak právě u nás, jedí hodně často a ve velké míře. V takovém případě tělu opravdu hodně škodí.
O jakých potravinách je řeč? O těchto dvou.

1. Bílá mouka

Bílá mouka obsahující lepek je mechanicky zbavena vnějších částí nestravitelného charakteru, oddělují se od ní vnitřní části otrub a klíčku. Poté je zbývající část rozemleta podle potřeby hrubosti.
Tento proces sice umožní, aby vznikla mouka různé jemnosti

  • hladká
  • polohrubá
  • hrubá

ovšem zároveň je tak zbavena vitaminů a vlákniny.
Její konzumace zatěžuje slinivku břišní, trávení a také vede k obezitě.

Jak to řešit?
V obchodech se zdravou výživou, ale dnes už také skoro v každém velkém supermarketu, se dají koupit zdravější druhy mouky. Například mouka celozrnná, žitná, ječná, špaldová, rýžová, jáhlová, pohanková, amarantová, čiroková, mouka hrachová, mouka z červené čočky, atd.

2. Bílý cukr

Vyhnout se cukru je dnes opravdu složité, protože ho obsahuje většina balených, tedy průmyslově zpracovaných potravin. A to i takových, u nichž s ním primárně nepočítáte. Asi vás překvapí třeba konzervované potraviny, pečivo, často i masné výrobky.

Nadměrná spotřeba cukru se může podílet na vzniku

  • cukrovky
  • zubního kazu
  • podporuje vznik obezity
  • zrychluje stárnutí

Přitom cukr tělu nepřináší žádný užitek, je pouze zdrojem energie, kterou získáte z běžné stravy.
Cukr samozřejmě není možné ze stravy úplně vyloučit, ale je dobré se snažit jeho spotřebu snížit.

Doporučila bych používat tradiční sladidla

  • med
  • melasu
  • rýžový sirup

Obsahují prospěšné minerální látky a melasa dokonce i malý podíl bílkovin.

Místo balených sladkostí, různých konzerv a podobně dejte přednost po domácky vyrobeným pochutinám, třeba pečivu či zákuskům, do kterých víte, co dáte.

Vhodné je také omezit slazení čaje a kávy a sladké limonády nahradit vodou nebo bylinkovými čaji.